Změna velikosti písma

Horní menu

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
26 27 28 29
prodej jahod
30 31 1
Nikol Drůbež
2 3 4
Kamenictví GAMAR
5
Kamenictví GAMAR
Zelenina Juvita
6
Kamenictví GAMAR
Drůbežárna Prace
7
Kamenictví GAMAR
8
Kamenictví GAMAR
9 10 11
Kamenivo Suchomel
12
Kamenivo Suchomel
13
Kominictví Menšík
Studénka drůbež
Kamenivo Suchomel
14
Nikol Drůbež
Kamenivo Suchomel
15
Kamenivo Suchomel
16
Kamenivo Suchomel
17
Kamenivo Suchomel
18
Kamenivo Suchomel
Rokup
19
Školní akademie ZŠ a MŠ Střílky
Kamenivo Suchomel
Zelenina Juvita
20
Kamenivo Suchomel
21
Den města Koryčany
Pozvánka na tradiční Mysliveckou noc
Kamenivo Suchomel
Studénka drůbež
22
Kamenivo Suchomel
23 24 25
Drůbežárna Prace
26
Kominík
27 28 29
30
Výstava Josef Mánes opět na Moravě
1 2 3 4 5 6
Česky English

Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Obec > Aktuality > Výstava Josef Mánes opět na Moravě

Výstava Josef Mánes opět na Moravě



Datum konání:
30.6.2025

Josef Mánes opět na Moravě

Výstava Josef Mánes opět na Moravě: Kroměříž - Arcibiskupský zámek a zahrady 23. 5. – 31. 8. 2025, ve spolupráci s Národní galerií v Praze, kurátorky: Mgr.Veronika Hulíková - Mgr. Markéta Vondrová.

JosefMánes.jpg

Josef Mánes pocházel z početné umělecké rodiny (otec Antonín, strýc Václav, bratr Quido, sestra Amálie) a to ovlivnilo nejvýznamnějšího malíře v českých zemích 19. století. Mistrova tvorba i osobnost jsou předmětem neustálého zájmu odborníků – bylo napsáno několik knih a v Praze pořádány - monografická výstava v roce 1971, souborná výstava o rodině Mánesů v roce 2003 a před dvěma lety projekt Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda. Od druhé poloviny května až do konce srpna roku 2025 je v Kroměříži příležitost spatřit Mánesova díla, výhradně vytvořená během jeho pobytu na Moravě.

 Výstava v Arcibiskupském zámku je téměř kompaktní. V obdélném prostoru je prostřednictvím padesáti dvou exponátů (10 obrazů, 41 kreseb, litografií či ocelorytin a 1 artefakt uměleckého řemesla) „vyprávěn“ Mánesův moravský příběh (doplněný o ukázku tvorby jeho bratra Quida). Na panelech jsou k vidění jeho známé obrazy (Červené paraplíčko, Příjezd hosta, Při měsíčku aj.), litografie (např. Líbánky na Hané, Domov), ukázky z cyklu Život na panském sídle, doplněné o různé unikáty vytvořené pro členy rodiny Silva-Tarouca. Nejvíce je však kreseb s motivy staveb z moravských regionů a vyobrazeními tamních obyvatel. Zastoupeny jsou náhledy do prostředí aristokracie, měšťanstva a zejména selského stavu (např. nádvoří zámku v Břeclavi, interiér lékárny v Uherském Hradišti, slovácké žudro domu Jakuba Helešice v Břeclavi). Dále lze spatřit krojované ženy a muže z Hané, Slovácka či Těšínska a studie přírodních motivů. Na umělcův zemský patriotismus poukazuje kresba k textu Rakušanka a Moravanka – která z žen je lepší, to je nabíledni … 

Mánesovy společenské kontakty dokládají díla vzniklá dle jeho předloh (František Ladislav Rieger, Adolf Maria Pinkas, Antonín Strobach - poslanci Kroměřížského sněmu) a studie k portrétům Augusta Alexandra Silva-Taroucy i jeho manželky Isabely. Tyto velkoformátové podobizny však chybí a prázdnému panelu na konci expozice by „slušel“ portrét Augusta Alexandra Silva-Taroucy jako symbolický protějšek reprodukce Mánesovy fotografie umístěné na začátku zdařilé výstavy, která významnému malíři skládá hold, obdobně jako kdysi Josef Mánes Moravě.   

 

Autor textu: Stanislav Vaněk